Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)
Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer je op het adres woont
Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van je vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bijv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bijv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager
Procedure
Je kan het attest ook aanvragen:
- aan het loket van de dienst Burgerzaken
- online met je elektronische identiteitskaart (eID):
- bij het e-loket van de gemeente
- bij het Rijksregister ('Mijn Dossier')
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen. In bepaalde gevallen kunnen advocaten, notarissen … wel een online aanvraag indienen mits vermelding van de wettelijke basis. De gemeente beslist op basis hiervan of het al dan niet kan worden afgeleverd.
Meebrengen
Als je het attest zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart
Bedrag
Uitzonderingen
Regelgeving
contactinformatie
Klantenteam (onthaal)
Burgemeester Omer De Meyplein 1
9170 Sint-Gillis-Waas- 03 727 17 00
- info@sint-gillis-waas.be
Openingsuren deze week
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten