Identiteitskaart (eID) defect of onbruikbaar

Is je identiteitskaart onleesbaar geworden, gebroken of is de chip losgekomen? Dan moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

 

Procedure

  • Indien je eID gebroken of gescheurd is of indien de chip losgekomen is, dan moet je zo snel mogelijk een nieuwe kaart aanvragen. Hiervoor maak je op voorhand een afspraak.
  • Indien je problemen hebt bij het uitlezen van de chip van je eID, dan kom je best eens langs om de kaart op het gemeentehuis uit te lezen.
  • Indien de kaart probleemloos uitgelezen kan worden, dan is er geen defect aan de chip van de kaart en moet er dus geen nieuwe kaart aangevraagd worden.
  • Indien de kaart ook door de gemeentemedewerker niet uitgelezen kan worden, dan is de chip waarschijnlijk defect en moet er een nieuwe kaart aangevraagd worden. Tijdens de procedure krijg je een officieel vervangdocument (=bijlage 12 als identiteitsdocument).
  • De aanvraag van een nieuwe eID moet je zelf betalen. Enkel een recente eID, die nooit werkte sinds de afgifte, kan in aanmerking komen voor een terugbetaling.

Meebrengen

  • identiteitskaart
  • 1 recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de I.C.A.O. normen

contactinformatie