Melding van tijdelijke afwezigheid
Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor je officiële documenten (bijv. identiteitskaart, rijbewijs).
Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van je hoofdverblijfplaats verblijft moet je het loket (Burgerzaken) van je gemeente op de hoogte brengen. Je hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door je tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van je gemeente.
Voorwaarden
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:
- verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
- minder dan een jaar afwezig zijn voor:
- vakantieverblijf
- reizen in verband met je gezondheid
- studie- of zakenreizen
- beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
- studenten
- gedetineerden
- beroepsmilitairen en burgerpersoneel
- dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
- personeel van de federale politie en meer dan een jaar afwezig
- Belgische diplomatieke ambtenaren
- personen waarvan de verdwijning sinds zes maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie
Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kan terugkeren.
Procedure
Je moet je tijdelijke afwezigheid aangeven bij het loket (Burgerzaken) van je gemeente. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden.
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval word je afgevoerd uit het bevolkingsregister.
Wanneer je meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op je hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van je tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover je huidige woonplaats niet gekend is.
Regelgeving
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).
contactinformatie
Burgerzaken
Burgemeester Omer De Meyplein 1
9170 Sint-Gillis-Waas- 03 727 17 00
- burgerzaken@sint-gillis-waas.be
Openingsuren deze week
- Vandaag open van 09.00 uur tot 12.30 uur (Op afspraak), van 14.00 uur tot 17.00 uur (Op afspraak)
- Morgen open van 09.00 uur tot 12.30 uur (Op afspraak), van 14.00 uur tot 19.00 uur (Op afspraak)